الیاس  کفاش پور

الیاس کفاش پور

(http:// www.elpro.blogsky.com) پنجره ای به روی محققین و پژوهشگران
الیاس  کفاش پور

الیاس کفاش پور

(http:// www.elpro.blogsky.com) پنجره ای به روی محققین و پژوهشگران

ج-فصل دوم تحقیق

--فصل دوم : مبانی نظری تحقیق که به (پیشینه وادبیات تحقیق ) پرداخته می شود

فصل دوم :پیشینه و ادبیات تحقیق

 

این فصل پربارترین بخش تحقیق می باشد کتابها ، رساله ها ، مجلاتن ، مقالات ، روزنامه ها و سایت های رایانه ای و هر آنچه درباره موضوع تحقیق بررسیهایی نموده اند و دیدگاههایی را مطرح کرده اند جایگاهش این بخش رساله است .

محقق باید در نوشتن نقل و قول نمودن آنچه می یابد ، رعایت امانت را نموده و هرگز مطالب و بررسیهای انجام شده بوسیله دیگران را نباید بنام خود درج نماید .

استفاده از منابع به صورت نقل قول در متن یا پایان تحقیق به دو شکل به شرح زیر انجام می گیرد:

1-    نقل قول مستقیم :

هنگامی که محقق گفتهیا نوشته فردی را کلمه به کلمه و بدون هیچگونه تغییری در تحقیق خود می آورد موظف است که اگر مطلب مذکور کوتاه یعنی در حدود دو یا سه جمله معمولی است آن را داخل علامت برجسته نما یا گیومه « » قرار دهد . اما نقل قول مستقیم طولانی و بیش از سه جمله معمولی است باید آن را با حروفی ریز تر از سایر حروف متن و در خطوطی با فاصله کمتر از یکدیگر در مقایسه با سایر خطوط پایان نامه نوشت . اگر احتمالاً امکان ماشین این خطوط با حروف ریز تر وجود ندارد کافی است که این نقل قول در خطوطی با فاصله کمتر از یکدیگر در مقایسه با سایر خطوط پایان نامه نوشت و با رسم خطی زیر جملات مربوط به نقل قول آنرا مشخص کرد .

2-    نقل قول غیر مستقیم :

در نقل قول غیر مستقیم محقق آنچه را که شنیده یا خوانده یا از نوشته ی فردی درک کرده به زبان خود و با کلمات خویش با حروف خطوط معمولی در رساله می نویسد در این گونه موارد او موظف است که در خاتمه مطلب چه کوتاه و چه طولانی نام خانوادگی گوینده یا نویسنده و تاریخ انتشار یا بیان مطلب در داخل علامت پرانتز ( ) منظور دارد .

توجه :  گنجاندن نقل قول هایی بسیار طولانی ( حد اکثر بیش از دو پاراگراف ) در پایان نامه به طور کلی در هر نوشته ای از نظر همبندی  و بافت محتوای نوشته مناسب نیست . اما وجود نقل قولهای به صورت مختصر و مفید مطلب و نوشته فرد را غنی جلوه می دهد و نشانه ای از احاطه او بر موضوع مورد بحث است .

مهمترین قسمتهای فصل دوم  :

الف ) مطالعه مبانی نظری مربوط به موضوع تحقیق

ب) مطالع پیشینه مربوط به موضوع مورد تحقیق  

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد